Filmtips februari

Igår glömde jag totalt bort att det var film-pepps-måndag! Så här kommer mitt filmtips en dag för sent.
 
STILL ALICE
 

Filmen handlar om Alice Howland (Julianne Moore) som är på toppen av sin karrär som professor när hon plötsligt märker att hon börja glömma saker. Först är det mindre saker som vilken föreläsning hon ska hålla, men sakta blir förvirringen större. Hon får diagnosen tidigt stadium av Altzheimers och filmen handlar om hur hon kämpar med att fortfarande vara sig själv och hur familjen hanterar situationen. 
 
 
Filmen bygger på en bok av Lisa Genova och huvudrollen Alice spelas helt fantastiskt av Julianne Moore, som är nominerad till en Oscar för sin rollprestation. Den här filmen berörde verkligen mig och jag kunde inte slita mig från den. Det känns som att det skulle kunna hända vem som helst, sjukdomen är så verklig och finns runt om oss i vardagen hela tiden. Den här filmen visar sjukdomsförloppet på en bra sätt, samtidigt som det finns mycket värme och kärlek runt omkring hela tiden.
 
Biroller spelas av Alec Baldwin, Kate Bosworth och Kristen Stewart.
 
Still Alice har biopremiär i Sverige den 20 mars och finns att streama och ladda ner redan nu. 

Kommentera här: